Fortrolighedspolitik

Ingen overraskelser!

Vi indsamler, bruger og deler udelukkende dine oplysninger på de måder, der er beskrevet i denne politik.

Vi holder dine oplysninger sikre

Vi forpligter os til at sørge for, at de personoplysninger, du giver os, holdes fortrolige og sikre.

Du har altid kontrollen

Opdater din profil og dine kommunikationsindstillinger når som helst.

Om denne politik

Vi kan kun tale for os selv, så denne politik omfatter ikke indsamling eller brug af dine oplysninger af de flyselskaber, online rejsebureauer, hoteller, biludlejningsfirmaer eller andre rejseselskaber (lad os kalde dem "Rejseudbydere"), som vi omtaler. Det betyder, at når du foretager en booking hos en Rejseudbyder, bliver dine oplysninger behandlet af dem i overensstemmelse med deres egen politik for beskyttelse af personoplysninger og deres egne vilkår og betingelser. Men bare rolig, vi vil altid give dig links, så du kan læse dem, inden du foretager en booking.

Hvorfor og hvordan bruger vi dine personoplysninger?

Vi bruger kun dine oplysninger, hvis du har givet os dit samtykke, hvor det er nødvendigt for at levere de services, du har bedt om, og hvor det er nødvendigt for at benytte eller overholde juridiske rettigheder eller forpligtelser eller til almindelige forretningsformål af den art, der er angivet i denne politik.

Når vi har brug for at gøre det for at levere vores services eller fremme opfyldelsen af en kontrakt, du har indgået - eller er ved at indgå - f.eks. foretagelse af en booking hos os eller en Rejseudbyder.

Sådan bruger vi personoplysninger til at opfylde kontrakter.

• Til at sikre, at vores services er tilgængelige og brugbare for dig på din specifikke enhed, f.eks. ved at ændre den måde, hvorpå vi viser oplysninger til dig baseret på din enhedstype;
  • Til at generere resultater som svar på dine søgninger, f.eks. give dig en liste over flymuligheder, hotelmuligheder eller muligheder for billeje, som kan opfylde dine behov bedst muligt;
  • Hvis du vælger en Rejseudbyder, som du gerne vil foretage en booking hos, ved enten:
    • at videresende dig til deres platform sammen med de data, der er nødvendige for, at de kan genkende dig og den rejsemulighed, du valgte på Skyscanner, herunder data om din browser eller enhed og oplysningerne om din rejsesøgning; eller
    • at gøre det nemmere at gennemføre den pågældende booking fra vores services, hvilket vil involvere vores indsamling og overførsel af alle nødvendige oplysninger til den pågældende Rejseudbyder, som kræves for at få behandlet bookingen, herunder dine kontaktoplysninger, pas- eller identifikationsoplysninger samt betalingsoplysninger;
  • Til at svare på kommunikationer, du har sendt os, f.eks. via vores kundeservicecenter eller på sociale medier;
  • Til at vise anmeldelser, billeder og andet indhold og andre medier, som du sender til Skyscanner eller uploader til Skyscanner-tjenesterne (vi kalder dette for "brugerindhold"), og give dig værktøjer til at administrere og slette dette indhold; og
  • Hvor du har oprettet en konto hos os: til at bevare og administrere denne og sikre, at den holdes opdateret og tilgængelig.

Til at forbedre eller optimere vores services og til på anden måde at beskytte eller fremme vores legitime interesser. Dette inkluderer temmelig alvorlige årsager som f.eks. forebyggelse af svindel og sikkerhed, men også nogle sjove som produktforbedring, så vi kan fortsætte med at gøre Skyscanner endnu bedre for vores rejsende.

Vores legitime interesser.

• Sikkerhed og forebyggelse af svindel, f.eks. ved at gemme et udsnit af dine betalingsoplysninger som f.eks. de sidste 4 cifre af dit kreditkort og din IP-adresse for at registrere, hvor en betaling kan stamme fra, eller for at beskytte vores services mod misbrug af vores API’er eller fra automatiserede softwareagenter;
  • Til at identificere og rette fejl i vores services eller områder til forbedring gennem brug af oplysninger som f.eks. browsertype, operativsystem, landeindstillinger og sprogoplysninger og generel webstedsaktivitet sammen med eventuel specifik feedback, du måtte give os fra tid til anden;
  • Til at levere kundeservice eller hjælpeservices til dig i forbindelse med eventuelle spørgsmål, du måtte have, eller problemer, du støder på under brug af vores services. Selvom det f.eks. er den endelige Rejseudbyder, der er ansvarlig over for dig i forbindelse med eventuelle problemer, du kan have med et fly, hotel eller anden rejseservice, du har bestilt via Skyscanner, skal vi bruge nogle af dine personoplysninger for at kunne hjælpe dig, hvis du eller Rejseudbyderen kontakter os vedrørende et problem med din booking;
  • Til at forstå og evaluere, hvordan, hvornår og hvorfor folk bruger Skyscanner med henblik på at levere, vurdere, forbedre og optimere leveringen af vores services. F.eks.:
    • til at overvåge antallet af brugere, der sendes videre til, eller foretager bookinger hos, Rejseudbydere, og oplysninger om de relaterede rejsemuligheder, der vælges, med henblik på kommercielle registreringer og forretningsanalyser;
    • til at analysere på akkumuleret niveau, hvad forskellige grupper brugere får vist eller klikker på inden for vores services, for bedre at forstå, hvilke funktioner eller funktionaliteter der er mere populære eller nyttige end andre;
    • til at gennemgå og vurdere eventuelt brugerindhold, som du uploader til Skyscanner-tjenesterne;
    • til kørsel af A/B-tests, som viser alternative versioner af vores services til forskellige grupper brugere med henblik på at vurdere den positive eller negative indvirkning af sådanne ændringer for vores brugeres oplevelse af vores services. Vi kan f.eks. ændre udseendet af en knap, dens farve eller dens placering for forskellige brugere, der besøger vores websted, for at hjælpe os med at forstå, hvordan vi gør vores service nemmere at bruge, eller for mere effektivt at henlede brugernes opmærksomhed på de mest relevante og de vigtigste oplysninger; og
    • til at måle effektiviteten af vores kommunikationer ved at registrere og analysere, om de e-mails, vi har sendt til brugerne, er blevet åbnet.
  • Til at personliggøre din oplevelse af vores services for at sikre, at din oplevelse på Skyscanner er så nyttig, effektiv og relevant som muligt. F.eks.:
    • hvis du har bedt os om at sende dig nyhedsbreve eller andre markedsføringskommunikationer, vil vi muligvis skræddersy timingen eller indholdet af disse for at afspejle, hvad vi mener vil være af størst interesse for dig ved f.eks. at bruge det faktum, at du for nylig har søgt efter fly i Barcelona, til at få os til at spørge, om du også vil søge efter et hotel i Barcelona;
    • vi vil muligvis bruge dine placeringsoplysninger til at forudse, hvilken lufthavn du sandsynligvis ønsker at rejse fra eller komme tilbage til; og
    • til at vise relevante reklamer til dig om vores services eller andre services, som vi mener vil være af interesse for dig. Hvis vi f.eks. ved, at du for nylig har søgt efter et fly til et bestemt sted, vil vi muligvis vise dig en meddelelse, hvor du bliver spurgt, om du vil søge efter et hotel eller en bil i samme område. I afsnittet Hvordan bruges dine oplysninger til reklamerer? nedenfor findes flere oplysninger.
    • Personliggørelse af din oplevelse medfører, at vi opretter en profil og en tidslinje for din aktivitet på vores services. Vi sørger imidlertid omhyggeligt for, at vores aktiviteter ikke involverer nogen profilering eller automatisk beslutningstagning, som kan påvirke dig juridisk eller på anden måde påvirke dig markant.
  • Til at tage kvalificerede strategiske forretningsbeslutninger gennem oprettelse af akkumulerede datasæt af anonymiserede data, der giver os mulighed for at generere nyttig indsigt i mønstre eller tendenser inden for rejsebranchen. Vi kan f.eks. bruge søgedata til at overvåge efterspørgslen efter destinationer og til at sikre, at de priser og rejsemuligheder, vi viser vores brugere, er tilgængelige via vores services. Disse oplysninger er også nyttige for Rejseudbyderne, idet det giver dem mulighed for at identificere nye ruter eller steder, som der er efterspørgsel på, og sikre, at de tilbyder konkurrencedygtige priser.
  • Behandling af en ansøgning eller potentiel ansøgning, du måske sender vedrørende et job hos Skyscanner. F.eks.:
    • under sådanne omstændigheder vil vi bruge dine oplysninger til at vurdere din egnethed til stillingen og kommunikere med dig gennem hele ansættelsesprocessen, f.eks. ved at e-maile dig oplysninger om jobbet eller et tilbud og ved at aftale og udføre jobsamtaler;
    • afhængigt af hvor langt du kommer i ansættelsesprocessen, vil vi bruge oplysningerne i din ansøgning til at kontrollere dine referencer og din baggrund, bruge dine verifikations- og identifikationsdokumenter til screeningsformål og til at bekræfte din egnethed og ret til at arbejde og muligvis arrangere rejsen for at besøge os for at deltage i en samtale.
    • Du kan få mere at vide om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, når du søger et job.

Hvis vi behandler dine personoplysninger baseret på en legitim interesse, vil vi kun gøre dette, hvis behandlingen er relevant, passende og begrænset til det, der er nødvendigt til det formål, de blev indsamlet til. Og vi vil selvfølgelig altid sikre, at vores legitime interesser ikke på urimelig vis påvirker dine egne rettigheder og privilegier.

Når vi har dit samtykke.

Vi vil indhente dit samtykke til formål som f.eks.:

• at sende dig e-mails for tjenester, du beder om, som f.eks. prisunderretninger;
  • at sende dig direkte markedsføringskommunikationer via e-mail, push-meddelelser eller andre metoder, hvis du har givet dit samtykke til, at vi gør dette;
  • registrere og evaluere feedback, du giver os, hvis du accepterer at deltage i en-til-en-brugertests.

Hvis vi udelukkende behandler dine personoplysninger på grundlag af dit samtykke, kan du når som helst trække dette samtykke tilbage enten ved at bruge den funktionalitet, der findes i den relevante produktfunktion, eller ved at kontakte os.

Hvis det er nødvendigt at benytte os af eller overholde vores egne juridiske rettigheder eller forpligtelser.

Vi har muligvis behov for at bevare og bruge dine oplysninger i forbindelse med juridiske krav eller til overholdelsesformål, regulatoriske formål og revisionsformål. Vi vil f.eks. muligvis bevare oplysninger, hvis det kræves i henhold til lovgivningen, eller hvis vi tvinges til at gøre dette af en retsordre eller myndighederne. Og når du benytter dig af eventuelle gældende juridiske rettigheder, eller når du får adgang til, berigtiger eller sletter dine personoplysninger, vil vi muligvis bede om identifikations- og verifikationsdokumenter fra dig med henblik på at bekræfte din identitet.

Hvilke personoplysninger indsamler vi?

Der bliver indsamlet, gemt og behandlet nogle oplysninger om alle, der bruger vores services. Vi indsamler imidlertid ikke flere oplysninger, end vi har brug for.

Vi kan ikke hjælpe dig med at planlægge og bestille din drømmerejse uden oplysninger. Så når du bruger vores services, er vi nødt til at indsamle, beholde og dele nogle personoplysninger og bede om, at du accepterer det i overensstemmelse med denne politik. Vi indsamler oplysninger på tre måder:

Du giver dem til os frivilligt

Oplysninger, du vælger at give os, kan inkludere personoplysninger, der er nødvendige for, at du kan bestille rejser til dig og andre. Dette spænder fra de datoer og destinationer, du vælger i en søgning, til de grundlæggende oplysninger, når du foretager en booking hos en Rejseudbyder, f.eks. navne og kontaktoplysninger. Det kan også omfatte indhold som de anmeldelser og fotografier, du overfører til vores services for at dele dem med andre rejsende. Det vigtigste er, at det altid er op til dig, om du vælger at give os denne type oplysninger eller ej.

Vi genererer eller indsamler dem automatisk

Vi genererer eller indsamler visse oplysninger fra din computer eller enhed automatisk, når du bruger vores services. Dette omfatter oplysninger som din IP-adresse, oplysninger om den enhed og browser, du bruger til at få adgang til vores services, URL for det websted, du besøgte os fra, og de tredjepartswebsteder, du besøger, når du klikker på links for at forlade Skyscanner-webstedet. Det omfatter også oplysninger om de bookinger, du har foretaget via Skyscanner. Vi kender muligvis også din placering fra din mobil eller din IP-adresse. Dette hjælper os med at forbedre din oplevelse og sikre, at du får det indhold, der er mest relevant for dig.

Vi modtager det fra tredjeparter

Nogle gange får vi oplysninger om dig fra tredjeparter, afhængigt af hvordan du vælger at interagere med os. Hvis du f.eks. kom til vores websted via en promoveringspartner, eller hvis du logger ind på din Skyscanner-konto ved hjælp af vores funktion til logon med sociale netværk. Og hvis du blev videresendt til en Rejseudbyders websted eller app for at gennemføre din booking, vil vi muligvis indsamle oplysninger fra dem om, hvorvidt du fortsatte med din rejse, og hvad du bestilte.

Vores services er ikke beregnet til børn under 13 år, og ingen under 13 år skal levere oplysninger til, på eller via vores services. Vi indsamler ikke bevidst personoplysninger fra børn under 13 år, og vi sletter alle dem, vi får kendskab til at have indsamlet eller modtaget, som ikke blev opgivet af, eller med udtrykkelig tilladelse fra, barnets forælder eller værge.

Afhængigt af hvordan du interagerer med vores services, vil vi muligvis indsamle eller behandle følgende kategorier af personoplysninger gennem de tre forskellige måder, der er forklaret ovenfor.

• Kontaktoplysninger:
    • f.eks. dit navn, din adresse, e-mailadresse, telefonnummer og andre tilsvarende oplysninger.
  • Identifikationsoplysninger:
    • f.eks. en kopi af dit pas eller anden dokumentation, der bekræfter din identitet, som kan indeholde oplysninger som dit navn, adresse, køn, immigrationsstatus, nationalitet og fødselsdato.
  • Betalingsoplysninger:
    • f.eks. dit kredit- eller debetkortnummer, udløbsdato og verifikationskode, når du bestiller rejser gennem vores services.
  • Rejse- og bookingoplysninger:
    • f.eks. din bookingreference, bookinghistorik, passagernavneregistrering (“PNR”), identifikations- eller pasoplysninger og rejseplan.
  • Demografiske oplysninger:
    • din alder, køn, placering og foretrukket sprog, når du bruger vores services.
    • Hvis du søger om et job hos Skyscanner, vil vi muligvis bede om visse oplysninger med henblik på overvågning af diversitet (f.eks. race og etnicitet).
  • Enheds- og placeringsoplysninger:
    • generiske oplysninger fra din enhed som f.eks. din IP-adresse og din enheds type, fabrikat, model og operativsystem;
    • specifikke placeringsdata baseret på GPS-data fra din mobile enhed (når du giver os adgang til disse oplysninger via dine enhedsindstillinger); og
    • ikke-specifik placering baseret på din IP-adresse.
  • Brugs- og profileringsoplysninger:
    • din Skyscanner-søgehistorik og rejsepræferencer;
    • hvordan du har interageret med vores services, herunder den tid, du tilbringer på vores websted og/eller app, og de sider, funktioner eller funktionaliteter, du har opnået adgang til;
    • links, du har klikket på for at blive videresendt til eller fra vores services, herunder identiteten på den Rejseudbyder, du sendes videre til, og den type rejsetjeneste, du har valgt;
    • hvis du er blevet videresendt til en Rejseudbyders websted eller app med henblik på at gennemføre en booking, vil vi muligvis indsamle oplysninger fra den pågældende Rejseudbyder om, hvorvidt og hvad du bestilte hos dem.
  • Oplysninger om indstillinger:
  • Kommunikationsoplysninger:
    • inkluderer kommunikationer, vi modtager fra dig som f.eks. feedback, anmodninger om hjælp og forespørgsler via e-mail og andre elektroniske kommunikationsmetoder som online chat, instant messaging eller sociale medier; og
    • metadata tilknyttet til disse kommunikationer, f.eks. tidspunkt og dato.
  • Brugergenereret indhold eller indhold, der stilles til rådighed af brugeren:
    • indhold, du overfører til vores services, herunder kommentarer, fotos, videoer, anbefalinger, præferencer og anmeldelser og metadata som f.eks. tidspunkt og dato tilknyttet det pågældende indhold.
    • alle oplysninger, du sender til os i løbet af enhver korrespondance, du måtte have med os, f.eks. underskrifter, fotografier, holdninger og, hvis du søger et job hos Skyscanner, oplysninger om dine tidligere ansættelser, løn og andre lignende oplysninger.
  • Oplysninger fra sociale medier
    • e-mailadressen indsamles automatisk af os fra den tredjepartsplatform for sociale medier, hvorfra du logger på Skyscanner; og
    • oplysninger fra din offentligt tilgængelige LinkedIn-profil (eller profil på andet socialt netværk), f.eks. navn, e-mailadresse og CV til rekrutteringsformål, hvis du har givet disse oplysninger til en tredjepart, og de har stillet dem til rådighed for os i overensstemmelse med deres egne vilkår og politikker om beskyttelse af personoplysninger.

Hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger?

Vi beholder kun dine data, så længe vi har brug for dem, eller så længe vi skal opbevare dem i henhold til lovgivningen. Vi vil derefter enten slette dem eller anonymisere dem, så de ikke identificerer dig. Vi behandler data forskelligt, afhængigt af hvad de bruges til, men du kan når som helst bede os om at slette dine personoplysninger.

Vi beholder kun dine personoplysninger så længe, vi har brug for dem. Dette afhænger af, hvorfor de blev indsamlet, eller om vi har en fortsat juridisk grund til at gøre det (f.eks. for at opfylde en kontrakt mellem os, udføre en service, du har bedt om, eller af hensyn til vores legitime interesser). Du kan være helt tryg - hvis vi ikke længere har en årsag til eller et juridisk krav om at behandle dine personoplysninger, sletter vi dem eller gemmer dem på en måde, så de ikke længere identificerer dig.

Vi har forskellige politikker for bevaring af forskellige typer personoplysninger, hvor der tages hensyn til følgende:

• Formålet med indsamling af personoplysninger;
  • Hvor længe tager det at opfylde det pågældende formål; og
  • Er der en specifik årsag eller tilsidesættende juridisk forpligtelse til at bevare personoplysninger i en bestemt periode.

Og hvis du har en konto hos os, vil vi bevare personoplysninger som f.eks. din e-mailadresse, navn og andre oplysninger, så du kan logge ind og få adgang til vores services, så længe du har en konto. Vi vil muligvis beholde andre oplysninger på ubestemt tid - f.eks. webstedsaktivitet tilknyttet en IP-adresse - som vi bruger til at hjælpe os med at forstå vores rejsende, forbedre vores produkter og services og beskytte vores forretningsinteresser.

Vi vil muligvis også slette brugerindhold, som kan omfatte personoplysninger, i overensstemmelse med vores servicevilkår og communityretningslinjer.

Uanset hvor længe opbevaringsperioden varer, kan du bede os om at slette dine personoplysninger under visse omstændigheder. Få mere at vide om, hvordan du kan administrere dine personoplysninger i afsnittet Hvilke muligheder og rettigheder har du? i denne politik.

Hvornår deles dine oplysninger med eller indsamles af tredjeparter?

Deling af personoplysninger med tredjeparter, der udelukkende behandler dem på instruktion fra os

Vi deler oplysninger relateret til vores brugere med udvalgte tredjeparter, som leverer en række forskellige services til os, som understøtter levering af vores services (lad os kalde dem "Tredjepartsbehandlere"). Disse Tredjepartsbehandlere spænder fra udbydere af teknisk infrastruktur til kundeservice og godkendelsesværktøjer. Vi kræver, at alle Tredjepartsbehandlere, som håndterer oplysninger på vores vegne, gør dette i henhold til kontraktretlige bestemmelser, som kræver, at oplysningerne opbevares sikkert, behandles i overensstemmelse med gældende love om databeskyttelse og kun bruges som pålagt af os og ikke til Tredjepartsbehandlerens eget brug (medmindre du udtrykkeligt har givet tilladelse til dette).

Tredjepartsbehandlere kan være placeret eller behandle dine oplysninger uden for det land, hvor du er placeret. Hvis vores brug af Tredjepartsbehandlere involverer overførsel af personoplysninger fra Europa til en placering uden for det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, indfører vi passende foranstaltninger for at sikre, at personoplysninger er passende beskyttet på den placering, oftest ved anvendelse af kontraktretlige standardklausuler godkendt af EU-kommissionen og robuste sikkerhedskontroller.

De typer af Tredjepartsbehandlere, vi muligvis deler elementer af dine personoplysninger med, er:

• betalingsbehandlere, som vi har engageret til sikkert at opbevare eller håndtere betalingsoplysninger, f.eks. kredit- eller debetkortoplysninger, som kræves ved bookinger hos Rejseudbydere - hvis du f.eks. giver os dine kredit- eller debetkortoplysninger, gemmer vi disse i en PCI-kompatibel databoks, der stilles til rådighed af en brancheførende tredjepartsbetalingsbehandlere;
  • udbydere af e-mailadministrations- og -distributionsværktøjer - hvis du f.eks. tilmelder dig som modtager af Skyscanner-nyhedsbreve eller andre markedsføringsmeddelelser, vil vi administrere levering af disse til dig ved hjælp af et tredjeparts-e-maildistributionsværktøj;
  • udbydere af sikkerhedsservices og services til forebyggelse af svindel - vi bruger f.eks. disse udbydere til at identificere automatiserede softwareagenter, som kan forstyrre vores services, eller til at forhindre misbrug af vores API’er;
  • udbydere af datasammenlægnings- og analysesoftwareservices, som giver os mulighed for effektivt at overvåge og optimere leveringen af vores services;
  • udbydere af trackingværktøjer, som vi bruger til at overvåge hændelser, hvor du klikker på et link til en Rejseudbyders websted og videresendes fra Skyscanner-platformen til den pågældende Rejseudbyders;
  • udbydere af softwareplatforme, som hjælper os med at kommunikere eller levere kundesupportservices til dig - vi administrerer og svarer f.eks. på alle meddelelser, du sender til os via vores hjælpecenter, ved hjælp af et kommunikationsadministrationsværktøj fra en tredjepart;
  • udbydere af rekrutteringsadministrationsservices - hvis du f.eks. ansøger om et job hos Skyscanner, bruger vi et tredjepartsværktøj til at administrere og opbevare alle oplysninger i forbindelse med din ansøgning;
  • udbydere af online cloud-lagertjenester og andre vigtige IT-supportservices; og
  • andre virksomheder inden for Skyscanner-koncernen med henblik på at understøtte levering af vores services til dig. Fra og med datoen for denne politik understøtter følgende datterselskaber af Skyscanner Limited leveringen af vores services:
    • Skyscanner Bulgaria EOOD (Bulgarien)
    • Distinction Informatikai Szolgáltató Korlátolt Felelősségű (Ungarn)
    • ExperienceOn Ventures Sociedad Limitada (Spanien)
    • Beijing Skyscanner Technology Co Limited (Kina)
    • Skyscanner Private Limited (Singapore)
    • Skyscanner Incorporated (USA)
    • Gogobot Inc d/b/a 'Trip by Skyscanner' (USA)
    • Youbibi Technology (Shenzhen) Limited (Kina)

Deling af dine oplysninger med tredjeparter eller tildeling af tilladelse til at indsamle dem med henblik på behandling uden for vores kontrol

Hvis du køber en rejse hos en Rejseudbyder på vores services’ bookingplatform, vil eventuelle personoplysninger, du indsender som en del af bookingprocessen, blive delt med den relevante Rejseudbyder og/eller en tredjepart, som er kontraktligt forpligtet til at levere services på deres vegne, for at bookingen kan blive behandlet. Når vi deler dine personoplysninger på denne måde, får du først mulighed for at gennemse Rejseudbyderens politik om beskyttelse af personoplysninger samt dennes vilkår og betingelser. Inden et køb gennemføres, anbefaler vi, at du omhyggeligt gennemser disse dokumenter for at forstå, hvordan den pågældende Rejseudbyder vil bruge dine oplysninger. Vi deler muligvis også personoplysninger med Rejseudbyderen til brug i deres, eller vores, standardverificering og til sporing af svindel.

Vi vil dele personoplysninger med tredjeparter, hvis du udtrykkeligt giver os tilladelse til det, f.eks. hvis vi kører en kampagne i samarbejde med en partner, og du beder os dele din e-mailadresse med den pågældende tredjepart for at modtage kampagne-e-mails.

Offentligt tilgængelige personoplysninger, der er inkluderet i brugerindholdet, som f.eks. dit navn, dit udseende og indholdet i anmeldelser og indlæg kan blive delt og/eller gjort tilgængelige for nøje udvalgte tredjeparter, som vi har en kontraktlig relation til, med det formål at vise dette indhold i deres rejserelaterede produkter og tjenester. Få mere at vide om, hvordan du kan administrere dine personoplysninger, når de deles på denne måde, i afsnittet Hvilke muligheder og rettigheder har du? i denne politik.

Visse oplysninger kan også blive indsamlet fra dig af tredjeparter som f.eks. annoncører, markedsføringsnetværk og associerede selskaber (se afsnittet Hvordan reklamerer vi? nedenfor) ved hjælp af cookies og tilsvarende teknologier. F.eks. kan din IP-adresse og hændelser relateret til din aktivitet som f.eks. søgninger, du har udført, eller sider, du har fået vist på Skyscanner, blive indsamlet og overført til disse tredjeparter for at give dem mulighed for at vise dig relevante reklamer på internettet. De oplysninger, der indsamles på denne måde, vil aldrig inkludere dit navn, dine kontaktoplysninger eller andre oplysninger, som vil kunne identificere dig i den offline verden. Du kan få mere at vide om markedsføring i Skyscanner, herunder hvordan du kan fravælge visse typer markedsføring, i afsnittet Hvordan reklamerer vi? i denne politik og i vores Cookiepolitik

Videregivelse af oplysninger af juridiske eller andre grunde

Vi kan om nødvendigt videregive dine oplysninger for at håndhæve vores Vilkår for service eller andre aftaler, eller til en potentiel eller endelig køber, hvis Skyscanner selv (eller dele af vores virksomhed) sælges. Vi kan også om nødvendigt videregive dine oplysninger for at forhindre, detektere eller retsforfølge illegale aktiviteter, inkl. svindel, eller for at forhindre anden skade eller om nødvendigt som reaktion på en retskraftig forespørgsel, som svar på et sagsanlæg mod os eller for at håndhæve vores rettigheder og krav.

Hvordan holder vi dine personoplysninger sikre?

Beskyttelse af dine personoplysninger er integreret i vores kultur, og vi anvender en kombination af metoder, der lever op til branchestandarden, til at beskytte dem.

Det er vores højeste prioritet at holde dine personoplysninger sikre. Vi begrænser adgangen til kun de medarbejdere i Skyscanner-koncernen, der har brug for at komme i kontakt med dine oplysninger for at udføre deres arbejde og levere vores services.

Desværre kan intet websted og ingen app garantere komplet sikkerhed, men vi har skabt et sikkerhedsprogram, der omfatter hele organisationen, og som er designet til at holde dine personoplysninger så sikre som muligt. Det anvender en række tekniske, organisatoriske og administrative sikkerhedsforanstaltninger og bedste praksis-teknikker, afhængigt af den type data der behandles. F.eks. har de computersystemer, vi anvender til at lagre dine data, adgangsbegrænsninger og in-cloud-baserede servere, der bruger branchestandarden for diskkryptering. Vi bruger TLS- og HTTPS-kryptering til at beskytte dine personoplysninger, når vi overfører dem via internettet. Og vi udfører sikkerhedsvurderinger af Tredjepartsbehandlere, som håndterer dine data.

For at sikre, at vi bevarer en kultur af ‘beskyttelse af personoplysninger med design’, tilbyder vi omfattende undervisning i databeskyttelse og beskyttelse af personoplysninger til alle medarbejdere i Skyscanner-koncernen. Vi udvikler vores services med det mål at bruge så få personoplysninger som muligt, herunder ved at bruge dataminimeringsteknikker som f.eks. anonymisering og pseudonymisering. Når vi udvikler eller opdaterer vores services på måder, der omfatter indsamling eller brug af nye former for personoplysninger, gennemfører vi desuden en vurdering af påvirkningen af beskyttelsen af personoplysninger for at forstå, og reducere, sandsynligheden for en eventuel utilsigtet indvirkning på dig.

Hvor lagrer vi dine oplysninger?

Dine data opbevares sikkert i datacentre rundt om i verden - den nøjagtige placering afhænger af, hvor du er, når du bruger Skyscanner. Dine data bliver kun behandlet af leverandører, som sørger for passende kontraktretlige sikkerhedsforanstaltninger for de oplysninger, de behandler. Nogle gange kan dine data blive opbevaret i lande med andre sikkerhedsniveauer end dit eget lands, men vi sørger altid for, at deres standarder lever op til vores.

Vi lagrer de oplysninger, vi indsamler fra dig, på sikre servere flere forskellige steder, afhængigt af hvor du er i verden, når du opnår adgang til vores websted. I øjeblikket bruger vi servere, der er placeret i Amsterdam, Irland, Frankfurt, Hongkong, Rusland, Singapore, Tokyo og Storbritannien. Disse servere stilles til rådighed af og/eller understøttes af tredjeparter, der agerer som pålagt af os (se Hvornår deles dine oplysninger med eller indsamles af tredjeparter? for at få flere oplysninger).

Nogle gange kan de lande, som dine data overføres til eller lagres, have andre eller mindre strenge standarder for databeskyttelse og sikkerhed end dit eget land. Afhængigt af den lokale lovgivning i disse lande vil vi imidlertid sørge for de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte dine data uanset placering. Det gør vi med en kombination af passende tekniske, organisationsmæssige og administrative sikkerhedsforanstaltninger og ved at sørge for de nødvendige juridiske kontrakter til at sikre disse krav. Vi vil f.eks. kun opbevare europæiske brugeres personoplysninger uden for det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, hvis der er sørget for en metode til validering af overførslen, som er godkendt af EU-kommissionen.

Hvordan bruges dine oplysninger til reklamering?

Du vil se forskellige reklamer, når du bruger vores services, og du vil muligvis også se reklamer for Skyscanner, når du er på andre platforme. Disse reklamer kan komme fra os eller fra tredjeparter og kan være personliggjorte for at gøre dem mere relevante for dig. De oplysninger, der bruges til at personliggøre de reklamer, du ser, kan omfatte oplysninger om det, du har søgt efter på Skyscanner, eller generelle placeringsoplysninger på by- eller lufthavnsniveau, men vil aldrig indeholde dit navn, dine kontaktoplysninger eller andre oplysninger, som ville kunne gøre det muligt at identificere dig i den offline verden. Hvis du vil administrere, hvordan dine oplysninger bruges til markedsføringsformål, kan du få mere at vide nedenfor og i vores Cookiepolitik.

Reklamer, du måske ser, når du bruger Skyscanner

Du vil ofte se reklamer, når du bruger vores services. Disse reklamer vil enten blive leveret af os direkte eller af tredjepartsudbydere af markedsføringsløsninger, som vi indgår et samarbejde med (lad os kalde dem “Tredjepartsreklameløsninger”).

Størstedelen af disse reklamer vil være personliggjorte for at gøre dem relevante for dig, og de vil falde i to kategorier. For det første er der reklamer, som er personliggjorte til dig på grundlag af oplysninger indsamlet af os eller af Tredjepartsreklameløsninger, mens du bruger vores services, f.eks. din generelle placering (by eller land) og dine Skyscanner-søgninger eller bookinghistorik ("Skyscanner-relaterede oplysninger"). Hvis du f.eks. har bestilt en flybillet til Rom, vil du se reklamer om hoteller i Rom i stedet for hoteller i Paris (Paris er en dejlig by, men det kunne være lidt irriterende!). Skyscanner-relaterede oplysninger vil aldrig inkludere dit navn, dine kontaktoplysninger eller andre oplysninger, som vil kunne identificere dig i offlineverdenen. For det andet er der reklamer, som er personliggjorte for dig på grundlag af oplysninger, som vi ikke har hverken overblik eller kontrol over, og som i stedet indsamles fra dig af Tredjepartsreklameløsninger, når du har brugt andre ikke-Skyscanner-websteder eller -platforme ("ikke-Skyscanner-platforme"). Samlet henviser vi til disse som “interessebaserede” reklamer.

Reklamer, du måske ser, når du er på ikke-Skyscanner-platforme

Du ser måske også reklamer for vores services, når du har forladt Skyscanner og bruger ikke-Skyscanner-websteder. Dette vil f.eks. ske, hvis en ikke-Skyscanner-platform, som du bruger, sætter reklameplads til salg, og Skyscanner, eller en Tredjepartsreklameløsning, som vi samarbejder med, køber den pågældende plads. På samme måde som de reklamer, du ser, når du bruger Skyscanner, kan disse reklamer være personliggjorte, og de vises til dig pga. de oplysninger, som Tredjepartsreklameløsningerne har indsamlet om dig, enten da du brugte vores services, eller da du brugte andre ikke-Skyscanner-platforme. Hvis du f.eks. søgte efter et fly fra Edinburgh til London på Skyscanner eller en anden ikke-Skyscanner-platform, og vi har bedt Tredjepartsreklameløsninger om at vise vores reklame til personer, som har udvist en interesse for at tage til London, kan Tredjepartsreklameløsninger kategorisere dig i den gruppe og vise dig vores reklame.

Hvordan kan jeg styre, hvilke reklamer jeg ser?

Hvad er webbeacons og pixels?

Webbeacons eller pixels er små, transparente billedfiler på en webside eller i en e-mail. Vi bruger dem til at forstå, hvordan du interagerer med vores services, eller om du er sendt videre til en Rejseudbyders websted eller app. Vi bruger muligvis pixlen til at bekræfte, om du bestilte hos dem, og hvad du bestilte. Vi bruger også pixels til at indsamle oplysninger om, hvorvidt du f.eks. har åbnet en e-mail, så vi kan forbedre vores kommunikationer til dig.

Hvad er trackingkoder?

Trackingkoder er kodestumper anbragt på siden for at måle f.eks. besøg og interaktioner. Vi bruger trackingkoder til at få mere at vide om, hvordan du interagerer med vores services, de reklamer, du ser, og mere generelt: Hvordan du bruger os.

Hvilke muligheder og rettigheder har du?

Hvis du har en Skyscanner-konto, kan du når som helst få adgang til, redigere, downloade eller slette de vigtige personoplysninger, der er tilknyttet din profil, ved at gå til din profil. Herfra kan du også administrere dine abonnements- og markedsføringsindstillinger.

Du har også rettigheder i forhold til de personoplysninger, vi har om dig, hvilket vi forklarer nærmere nedenfor. Du kan benytte dig af disse rettigheder ved at kontakte os via vores Hjælpecenter.

Du har ret til at bede os om en kopi af dine personoplysninger; til at rette, slette eller begrænse behandling af dine personoplysninger; og til at modtage de personoplysninger, du har givet os, i et struktureret, maskinlæsbart format. Derudover kan du gøre indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger under visse omstændigheder (især, hvis vi ikke er nødt til at behandle dataene for at opfylde et kontraktretligt eller andet juridisk krav). Hvis vi har bedt om dit samtykke, kan du når som helst trække samtykket tilbage. Hvis du anmoder om at trække dit samtykke til, at Skyscanner behandler dine data, tilbage, vil det ikke påvirke en eventuel behandling, der allerede har fundet sted på det pågældende tidspunkt.

Disse rettigheder kan være begrænsede, hvis en opfyldelse af din anmodning f.eks. ville afsløre personoplysninger om en anden person, eller hvis du beder os om at slette oplysninger, som vi i henhold til lovgivningen eller tungtvejende legitime interesser skal beholde. Hvis du har uafklarede bekymringer, har du ret til at klage til en databeskyttelsesmyndighed.

I det omfang du ikke på tilfredsstillende vis kan benytte dig af en eller flere af disse rettigheder via din profil, kan du gøre det ved at sende et brev til vores Data Protection Officer på adressen Skyscanner, Quartermile One, 15 Lauriston Place, Edinburgh EH3 9EN, eller elektronisk via vores Hjælpecenter.

Hvem er vi, og hvordan kan du kontakte os?

Skyscanner leveres af Skyscanner Limited, en virksomhed, der er registreret i Storbritannien.

Skyscanner Limited er datakontrollør for alle oplysninger indsamlet fra dig af os.

Vores virksomhedsnummer er: 04217916 04217916

Vores registrerede kontoradresse er: Floor 6, The Avenue, 1 Bedford Avenue, London, Storbritannien, WC1B 3AU.