nyheder Hemmeligheder i luften: 21 sandheder om flyrejser afsløres

Alle artikler

Hemmeligheder i luften: 21 sandheder om flyrejser afsløres

Skyscanner afslører den chokerende sandhed bag 21 velkendte myter om flyrejser. Se om du kender sandheden bag dem alle!

Download vores app

Er alle piloter rige? Kan du blive suget fast til et flytoilet? Og hvad er regel 240? Her får du svar på alt det, du gerne vil vide om flyrejser, men er for bange til at spørge om.

1. Er det sandt, at du bliver hurtigere fuld på et fly?

Myten lyder, at mangel på ilt ombord får alkoholen til at stige dig til hovedet langt hurtigere i luften end på landjorden. Men forskning viser, at der ikke er nogen nævneværdig forskel mellem at drikke på landingsbanen og i fire kilometers højde. Og lige meget om du er på bar eller i luften, så vil seks glas champagne før morgenmaden i alle tilfælde nok give dig en lille ”skid” på.

2. Hvorfor er der aldrig en række ’13 ‘på et fly?

Hvis du er typen, der undgår knuste spejle og sorte katte, så vil du sætte pris på det her. For at undgå problemer med overtroiske flypassagerer har flyselskaberne valgt at fjerne række 13 fra deres fly. Lufthansa flyver også uden en række 17, fordi italienerne mener, at dette nummer også bringer uheld. Alaska Airlines er et af de få selskaber, der rent faktisk har en række 13. Hvorfor de så vælger at udfordre skæbnen, er et mysterium.

Læs mere: 6 bedste tips: Sådan får du den bedste plads i flyet

3. Undgår flyene stadig at flyve igennem Bermuda-trekanten? (og har de nogensinde gjort det?)

Legenden siger, at over 1.000 fly og skibe er forsvundet, mens de har forsøgt at krydse trekants-området mellem Bermuda, Puerto Rico og Florida. Så du ville nok tilgive piloterne, hvis de fløj en omvej. Men det gør de ikke … og det har de aldrig gjort. Fly har passeret den mystiske zone i årevis, og det fortsætter de med, på trods af myten. Det er muligvis risikoen værd, eftersom det eneste alternativ er en omvej på 2.900 km.

4. Er det sandt, at alle flytoiletter skal være udstyret med et askebæger, selvom rygning i fly har været forbudt i næsten 15 år?

Ja. Den amerikanske regerings flyagentur, FAA, kræver, at alle fly skal have askebægre om bord, og det er blevet godtaget af flyselskaber verden over for at sikre flysikkerheden. Reglen trådte i kraft efter at et glødende cigaretskod var skyld i, at et passagerfly gik ned i 1973. Så selvom rygning på flyvemaskiner har været ulovligt i næsten to årtier, er der stadig askebægre i tilfælde af, at en ryger bøjer sig for trangen og tænder en smøg.

5. Skal kabinepersonalet have en særlig højde og vægt?

Kabinepersonalet må ikke være lavere end 157 cm., for ellers kan de ikke nå op til bagagerummene over sæderne eller manuelt udløse evakueringssliskerne i en nødsituation. Hvis du på den anden side er over 1,90, kan du få problemer med at klemme dig ind i flyenes trange køkkener. Med hensyn til taljemål, er der ingen strenge regler, så længe du kan servere en cola light under turbulens.

Læs mere: Kabinepersonalets 10 bedste flytips

6. Kan et lyn forårsage et flystyrt?

Man skulle tro, at en stor klump af metal, der flyver gennem en storm, vil være en sand magnet for lynnedslag. Og det er den også. Lynet rammer i gennemsnit alle kommercielle fly en gang om året. Men du behøver ikke bekymre dig (!) Det sidste fly, der rent faktisk gik ned som følge af et lynnedslag, var i 1967. I dag skal flyvemaskiner bestå en række strenge tests for lynbeskyttelse, før de kan gå i luften, og de fleste passagerer oplever kun mindre turbulens, hvis lynet rammer i luften.

Klik for at se video

7. Ville et fly eksplodere, hvis du affyrede en pistol om bord?

Hvis du var Harrison Ford i Air Force One, så ville du sandsynligvis klare dig fint. Det hele afhænger dog af, hvad der bliver ramt. Hvis en kugle går igennem siden af flyet, er det ikke det store problem. Kabinetrykket vil kompensere for trykforskellen. Hvis en kugle derimod går gennem et vindue, er der lidt mere at bekymre sig om. Luften styrter ud ad vinduet, og alt det, der ikke er spændt fast, vil blive suget ud. Hvis noget rammer skroget udenfor, kan det udløse en eksplosion, og så er det sikkert en god idé at lave et hurtigt exit, hvilket kan være ganske problematisk i et passagerfly i fire kilometers højde.

Læs mere: Forbudt om bord: 10 overraskende ting du ikke må have i din håndbagage

8. Kan du blive høj på ilt fra nødhjælpsmaskerne?

Det mener Brad Pitt i hvert fald i filmen Fight Club. På den anden side skulle man måske ikke købe videnskabelige facts fra en fiktiv figur. Svaret er under alle omstændigheder nej. Mens oxygen rent teknisk får dig til at føle en smule mere afslappet, så vil 100 % ilt rent faktisk slå dig ihjel. Det er mangel på ilt, der kan få dig til at føle dig ‘høj’, så nødhjælpsmaskernes funktion er faktisk at holde dig skarp i hovedet, hvis kabinetrykket pludselig falder.

9. Er det sandt, at alle skal blive siddende, mens piloten er på toilettet?

Når sikkerhedssele-lampen lyser, skal alle passagerer blive siddende. Og selvom du kunne tro, at skiltet skyldes uventet turbulens, er det faktisk mere sandsynligt, at det er piloten, der skal en tur på potten. Imens piloten forretter sin nødtørft, vogter det højst rangerende kabinebesætningsmedlem over cockpittet, så ingen kan kapre flyet. I mellemtiden må man bare håbe, at piloten ikke bliver opslugt i sportssektionen under toiletbesøget.

10. Kan mobiltelefoner (eller andre elektroniske enheder) virkelig give problemer på et fly?

Din ene lille iPad ville ikke kunne få flyets navigationssystem til at gå ned. Men hvis alle tændte deres mobile og elektroniske dimser, kunne den samlede interferens fra enhederne måske være et problem. Der er dog ikke meget viden om de reelle virkninger i sådan et tilfælde, så det er mest af alt en sikkerhedsforanstaltning. Men det er nok bedst at holde sig til reglerne, bare for en sikkerheds skyld. Det ville være temmelig pinligt at forårsage et flystyrt.

Læs mere: Rejse-etikette: Sådan holder du god stil

11. Er pladserne tættest på udgangene de sikreste i tilfælde af et styrt?

Mens den ekstra benplads er rar, har det ikke nogen reel indflydelse på dine chancer for at overleve et flystyrt, hvis du sidder ved nødudgangen. Flyulykker sker af mange forskellige årsager, hvilket gør det umuligt at sige, om ét sæde mere sikkert end et andet. Hvis der for eksempel går ild i flyet, er det praktisk at sidde ved nødudgangen. På den anden side er pladsen ved udgangen knap så rar, hvis dørene blæser af. Det bedste du kan gøre for at være på den sikre side, er blot at holde styr på, hvor udgangene er.

12. Er sex bedre i 10.000 meter-klubben?

Hvad er det gode ved at være medlem af 10.000 meter-klubben? En teori er, at hjernen får mindre ilt i de højere luftlag, hvilket betyder, at visse berøringer skulle føles mere intense. Men fordi luften sættes under tryk i flykabinen, påvirker højden dig ikke det mindste. Så myten har i hvert fald intet med videnskab at gøre.

13. Du har en stor risiko for at blive forkølet på et fly

Er cirkulation af luften på et fly med til at sprede bakterier? Det korte svar er nej. Flyvemaskiner er udstyret med et såkaldt HEPA-filtersystem (High Efficiency Particle Air Filter). Systemet tager luft ind udefra, og blander det med den recirkulerede luft, som så filtreres for bakterier og pumpes tilbage i kabinen som ren luft. Al luft udskiftes med to til fire minutters interval.

14. Kan flydørene åbnes under flyvning?

Der har været en håndfuld episoder, hvor passagerer i et øjebliks galskab, har forsøgt at åbne dørene midt under flyvningen. Selvom de i de fleste tilfælde er blevet fikseret af medpassagerer og flypersonale, har der ikke været nogen reel grund til bekymring. Dørene, der anvendes i kommercielle passagerfly, kaldes ‘prop’ døre. Hvis du virkelig ville åbne de tryk-forseglede døre, ville det kræve styrken fra 100 bodybuildere. Så hvis du tilfældigvis befinder dig på et fly med 100 utilregnelige bodybuildere, er der måske grund til at bekymre sig …

15. Kan du blive suget fast til et flytoilet?

Utallige rygter fortæller myten om, at du kan blive fast til lokumsbrættet, og endda få dine indvolde suget ud! I kultfilmen Soul Plane sagsøger en af karaktererne flyselskabet, efter at han er blevet suget ned i toilettet under en flyvning. Men det er altså bare ren fiktion. På grund af formen og størrelsen på moderne flytoiletter, er det teknisk set umuligt at blive suget fast. Og lige meget hvor meget du gerne vil modbevise dette over for os, så lad være med at prøve – det kommer ikke til at virke.

16. Er alle piloter rige?

Ikke nødvendigvis. Ifølge en pilot fra Jet Blue, tager det lang tid at arbejde sig op til en god løn. Som startløn kan du kun forvente omkring 20.000 kr. om måneden, og vejen til toppen kræver tid og hårdt arbejde. Dertil kommer prisen på et flyvercertifikat til kommerciel flyvning, som typisk vil koste dig 350.000 til 500.000 kr. Flyselskaberne plejede at sponsorere alle piloternes uddannelse, men i disse dage er det som regel kun en mulighed for de yngre kandidater. Piloterne kan ikke lide den stereotyp, at de alle sammen er stinkende rige, selvom det giver dem en vis status. For de flestes vedkommende lever de et ganske uglamourøst liv med en travl og krævende hverdag.

17. Kan jeg få en opgradering, hvis jeg klager over min plads?

Det er en myte, at en stewardesse kan opgradere din billet, mens du faktisk sidder ned – også selvom sidemanden snorker højlydt. Mange har prøvet diverse tricks af for at blive opgraderet til en af de attraktive pladser på Business Class, men der er altså ingen hjælp at hente hos stewardessen. Din bedste chance, er at spørge høfligt ved check-in-skranken, før du går ombord på flyet. Men glem alt om at charmere flypersonalet, du vil kun gøre dig selv til grin.

Læs også: Hvordan bliver du opgraderet til business class? Her er 15 gode råd

18. Det er vanskeligt at hælde sodavand op i flyvehøjde

Ja, det det er sandt. Brusen kombineret med højden gør det sværere at hælde cola light i glasset end nogen anden drink. Tilsyneladende kan en stewardesse betjene tre andre passagerer i det tidsrum det tager, at hælde én cola light op. Så hvis du vil irritere kabinepersonalet, så ved du nu, hvilken drik du skal bede om. Men husk, at det trods alt også er de her mennesker, der håndterer din mad!

Læs også: Sådan får du Economy Class til at føles som First Class!

19. Kolliderer fly regelmæssigt med fugle?

Ja, de gør. Og ja, stakkels fugle. Selv om der har været nogle ekstreme tilfælde, vil du for det meste ikke mærke noget til det, når flyet fræser ind i en fugl. Som med de fleste andre ting, er et fly mest udsat ved take-off og landing, eftersom de flyver en del højere end de fleste fugle. Nogle lufthavne ligger tæt på store koncentrationer af fugle, som for eksempel JFK, der ligger lige op af Jamaica Bay Wildlife Refuge på Long Island, New York. Men fuglene gør deres bedste for at holde sig væk fra de farlige fly.

20. Hvorfor skal du holde skodderne for vinduerne åbne, når flyet letter og lander?

Dette er ikke et krav for alle flyselskaber, men nogle flyselskaber foretrækker at have skodderne åbne i tilfælde i af en nødsituation, så redningsfolkene kan se ind i flyet. Under take-off og landing er kabinelyset nedtonet, så passagererne i tilfælde af en evakuering, hurtigt kan vænne øjnene til lyset udenfor.

Og sidst men ikke mindst…

21. Hvad er Regel 240?

Påberåb dig "Regel 240 ‘og luftfartsselskaberne vil kompensere dig for alle de ulejligheder, som de måtte have forvoldt dig. Eller vil de? Findes regel 240 overhovedet? Tja, det hjælper i hvert fald ikke bare at sige ”Regel 240” til check-in personalet. Ikke længere. Det var i sin tid en betingelse, som det amerikanske transportministerium stillede til de fleste større luftfartsselskaber, for at sikre du blev behandlet på den bedst mulige måde. Nu har ethvert luftfartsselskab dog sin egen politik omkring befordringsbetingelser. I Europa skal disse betingelser dog overholde EU-lov. Sørg for at læse betingelserne grundigt før du rejser, og tag gerne en kopi med dig, så du kan klage ordentligt, hvis du skulle komme ud for noget ubehageligt.

Find billige flybilletter til hele verden

Få flere rejsetips og mere rejseinspiration:

Skyscanner guide: Sådan finder du de billigste flybilletter – bl.a sidste-minuts flybilletter

7 søvn tips: Sov som en baby på den lange flyvning

Aktuelle rejsetilbud: Billige flybilletter

*Opdateret januar 2017. Priserne er korrekte på dagen for offentliggørelsen af denne artikel. Priser kan være afhængige af tidsmæssige ændringer, herunder begrænset antal.

Skyscanner er verdens rejsesøgemaskine, der hjælper dig med at få mest muligt for pengene både mht. flybilletter, hoteller og billeje.

Kort